Digispel

Digispel

Welkom bij de onlinemodule Digispel. Hier vind je alle informatie en opdrachten aansluitend op deze module! Neem alles goed door en voer de opdrachten uit die van je gevraagd worden. Deze moet je later namelijk in leveren in Gradework. Sla dus elk onderdeel ook goed op zodat je niets kwijt raakt!

Games, vele van ons zijn er wellicht mee opgegroeid, van een oude Nintendo of Commodore 64 tot aan de Playstations en Xboxen. Maar hoe werden deze spellen nu gemaakt? Wat kwam hierbij kijken? Waar moest men rekening mee houden? Hoe kun je dit nu zelf doen in je eigen onderwijs en waarmee?


Hoe loop je door deze module:

  1. Neem alles goed door en voer de opdrachten en eventuele oefenopdrachten uit
  2. Schrijf eventueel dingen op waar je vragen over hebt!
  3. Installeer (voorafgaand aan de les) GameMaker Studio 2 (30 dagen gratis tutorial): https://accounts.yoyogames.com/users/sign-up
  4. Bekijk de diverse instructievideo’s en doe mee.
  5. Pak vervolgens de opdrachten erbij en voer deze uit.

Wat moeten we aan het eind van deze module inleveren op GradeWork (09DPKEUZE3 Digi-spel)​​

Opdracht 1: Project (THUIS)

  1. Een beknopt lesplan/opzet voor het digi-spel project
  2. Een introductie (vrije vorm) waarbij leerlingen geïntroduceerd worden met de opdracht (bijvoorbeeld een introductie oefenopdracht om kennis te maken met digispel)
  3. Een beoordelingsinstrument waarin de elementen terugkomen uit het examenprogramma

Opdracht 2: Digi-spel (prototype voor het maken van een educatief spel) (THUIS)

  1. Je legt het concept uit middels een pitch (bijvoorbeeld een korte video van jezelf)
  2. In deze pitch is er nagedacht over de zes elementen van een game en komen deze terug. (Regels, conflict/competitie, doelen, interactie, resultaat/feedback en de verhaallijn)
  3. Het concept bevat educatieve elementen en de educatieve waarde wordt ook toegelicht in de pitch.
  4. Het concept bevat visuele ontwerpen van de speler in de wereld (denk aan het spelerspoppetje, hoe ziet die wereld eruit, welke kleren heeft het poppetje aan enzovoorts…)

Opdracht 3: Het maken van een game in GameMaker Studio (tijdens de les)

  1. In de les gaan we aan de slag met het ontdekken van GameMaker Studio 2 en maak je je eigen PacMan! Deze opdracht dien je ook in te leveren!
  2. Mocht je klaarzijn met PacMan is er altijd nog een tweede opdracht opdracht namelijk het maken van je eigen Flappy Bird. Deze is uiteraard optioneel en dien je niet in te leveren. Dit is een extra opdracht om nog vaardiger te worden met GameMaker Studio d.m.v. herhaling. 

Welke opdrachten zijn er dus samenvattend (let op: je hebt dus huiswerk):

  • (In de online les) het maken van een spel in GameMaker Studio 2.
  • (Buiten de online les) maak je het project (lesplan, leerlingopdracht en beoordelingsmodel)
  • (Buiten de online les) maak je een prototype en ga je deze pitchen

Training Inhoud

Uitklappen
Hoofdstuk inhoud
0% voltooid 0/2 stappen